مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

🌀 ایثار همه دارایی در راه تحصیل علم

پنجشنبه, ۹ دی ۱۴۰۰، ۰۱:۲۵ ب.ظ

📝 سالروز درگذشت مرحوم آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی

👤 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی


🔸 به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان¹ از ثمرات فطرت پاک "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" می‌باشد.

✅ بعضی طلبه‌ها بوده‌اند که از زمان ورودشان به حوزه، هر آن‌چه سرمایه داشته‌اند؛ باغ یا ملک یا کارخانه‌ی پدری که به این‌ها ارث رسیده بوده، در راه تعظیم طلبگی، درس، کتاب‌خانه ساختن، مدرسه ساختن، طلبه قبول کردن، تدریس کردن صرف کرده‌اند و آخرش می‌بینی که ورشکسته شده‌اند! و هر چه داشته‌اند خرج کرده‌اند، اما از شوق‌شان کاسته نشده است.

🔹 شنیدم در شرح حال مرحوم علامه شیخ محمدحسین اصفهانی، صاحب شرح بر کفایه ² -پدرشان از تجار معتبر اصفهان بوده و درآمد خوبی داشته- ایشان وقتی وارد نجف اشرف می‌شود به قدری سرشار از امور مالی بوده که یک روز در کوچه‌های نجف، تسبیح قیمتی‌ای که دست‌شان بوده پاره می‌شود و می‌ریزد و ایشان که داشته درس می‌رفته، زورش می‌آید که بنشیند و این‌ها را جمع کند! حالا زمین گل‌آلود بوده یا هرچه.

🔹 خدا قسمت کند بروید نجف، این سبزی‌فروش‌های نجف که ما هم دیده‌ایم، یک مشت سبزی و کاهوی پس مانده را می‌گذارند بیرون که هرکه خواست ببرد. ایشان چند سال بعد که این سرمایه‌ها تمام خرج می‌شود، می‌آمده از این‌ها استفاده می‌کرده! و بعد یک‌بار در بین راه این‌ها از دستش ریخته و مشغول جمع شدن می‌شود!
یک کسی به ایشان می‌رسد و می‌گوید: جناب آیت الله! بگذارید من جمع کنم.
ایشان می‌گوید: من حالا داشتم می‌خندیدم، چون یادم افتاد وقتی آمدم نجف و تسبیح‌ام در کوچه پاره شد، زورم می‌آمد این‌ها را جمع کنم، اما الآن این کاهوهای غیر قابل فروش را که ریخته، دلم نمی‌آید بگذرم و می‌خواهم جمع کنم.
این همان "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" در راه آن معشوق فطری است.

✅ اگر #فطرت انسان سالم باشد، حالا خواه دانشجو، خواه #طلبه، خواه اداری، خواه وزیر، خواه وکیل؛ خودش #کارمند_خدا می‌شود و فعال می‌گردد و قهرمان خدمت به اسلام می‌شود.
چرا؟ چون در درونش، فطرت سالم مانده.

♨️ پس اینکه ما در اجتماعی گیر کرده‌ایم که معمولاً با هر کسی روبرو شویم، می‌بینیم درد مادیت او را گرفته، باید بفهمیم که فطرت‌های سالم را تربیت‌های ناسالم استعماری، دست‌خورده و بیمار کرده است؛ ولذا این دولت جمهوری اسلامی باید درک این موضوع درش بشود که ما روبرو هستیم با یک بیماری عمومی و آن این است که فطرت‌ها تغییر کرده!
این‌که دردهای ظاهریِ ما آمده مسلّط شده بر ما و دردهای دینی ما را تحت‌الشعاع قرار داده؛ به خاطر همین است که این فطرت ناسالم است و باید یک وزارت‌خانه مخصوص احیای فطرت اسلامی ما داشته باشیم که دانشمندانی بنشینند و سرچشمه‌های این بیماری‌ها را پیدا کنند و داروهایش را بیابند و در تمام اوضاع و احوال کشور این مسائل را بگنجانند که هر قانونی در هرجا اجرا می‌شود در ضمن، احیای فطرت اسلامی هم درونش باشد. مخصوصاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

📅 ۸۱٫۷٫۱۵
_
۱) المیزان ج ۱ ص ۴۵
۲) نهایة الدرایة فی شرح الکفایة

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۱۰/۰۹
  • ۴۲۹ نمایش
  • صادقی

شوق طلبگی

محقق اصفهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">