مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

🔸 مراسم تشییع و وداع امروز چهارشنبه ١١ آبان، ساعت ٩ صبح ابتدا مقابل مسجد جامع جمهوری تهران برگزار شده و سپس پیکر به شهرری منتقل و از میدان اصلی شهر به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تشییع و در جوار این مرقد منور به خاک سپرده خواهد شد.

📌 آیت الله حاج شیخ عباسعلی اختری، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و امام جماعت مسجد جامع جمهوری تهران که به دلیل بیماری سرطان از چند روز قبل در بیمارستان بستری بود، شب‌گذشته دار فانی را وداع گفت.

📌 زندگینامه مرحوم آیت الله اختری

حاج شیخ عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸ش در شهرستان سمنان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاهش ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.

او سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درس های خارج فقه و اصول بزرگان شرکت کرد و از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمن قمی و محمدعلی گرامی بهره برد. سپس دوباره به مشهد بازگشت و در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد. پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد.

با آغاز نهضت حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲ به نهضت پیوست و در جریان اعزام روحانیون به خدمت سربازی، همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.

حاج شیخ عباسعلی سال ۱۳۵۴ با ایراد سخنرانی های افشاگرانه در تهران به مبارزات خود ادامه داد و به خاطر این سخنرانی ها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷دستگیر شد و به زندان افتاد، ولی در آستانه ی پیروزی انقلاب اسلامی و در اثر شتاب گرفتن انقلاب، از زندان آزاد شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد. سپس سال ۱۳۵۹ عهده دار مدرسه عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکت های انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت.

او ۱۳۶۰ طی حکمی از سوی حضرت امام(ره) به امامت جمعه سمنان منصوب شد. به دنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی با اصرار شهید بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد، کاندیدای نمایندگی مجلس شد و توانست با آراء قابل توجهی به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایب رئیس کمیسیون بود.

پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس از طرف امام(ره) به عنوان نماینده ایشان در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد. او همزمان با فعالیت های سیاسی به تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی تهران، دانشگاه تهران و دیگر فعالیت های علمی ـ آموزشی پرداخت.

سال ۱۳۷۹ به عضویت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد. او سال ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا داد و به امامت جمعه شهر ری منصوب شد.

مرحوم اختری در انتخابات هفتمین دوره ی مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

او در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری(دوره پنجم) که ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد به عضویت مجلس خبرگان رهبری در آمد.

از آثار مرحوم اختری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱ـ آشنایی با قرآن

۲ـ امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی

۳ـ تولی و تبری

۴ـ درخشش علی در قرآن

۵ ـ نقش انتظار در سیر تاریخ

۶ـ نظری به آیین جهاد در قرآن

۷ـ جوان بر سر دوراهی

۸ـ مدیریت فرهنگ کار

۹ـ سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و…

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱/۰۸/۱۱
  • ۳۳۸ نمایش
  • صادقی

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">