مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

📝 تقدیر از شورای عالی به همراه یک تذکر جدی

🖋 علی مهدوی


🔸 «شکی نیست که شورای عالی گام‌های بلندی در جهت رشد و تعالی حوزه‌های علمیه برداشته و کارهای مهمی در این سال‌ها صورت گرفته است. من از همه شما عزیزان تشکر می‌کنم؛ اما عمل‌گرایی و نتیجه‌محوری نیز باید مورد توجه ویژه شما عزیزان قرار گیرد.»

👆🏻 متن فوق، بیانات فقیه انقلابی حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار شورای عالی با ایشان است.
ارزیابی معظم له از اقدامات شورای عالی حاکی از عمق دقت و اشراف ایشان به مسائل حوزه دارد. چراکه اقدامات شورای عالی و مرکز مدیریت طی سه دهه گذشته، فراوان بوده است؛ از جمله سازمان‌دهی و انتظام دروس، حضور و غیاب‌ها، امتحانات، نظام مدرک‌دهی و مدارج علمی، ساخت و توسعه مدارس قم و استان‌ها و صدها مصوبه و فعالیت دیگر. از این جهت آیت الله نوری همدانی بابت همه گام‌های بلند و کارهای مهم شورای عالی از این بزرگواران قدردانی کردند.

♨️ اما در عین حال معظم له به یک نکته بسیار مهم اشاره داشتند که شاید در انعکاس خبری بیانات ایشان مورد توجه لازم قرار نگرفت. آن هم لزوم توجه ویژه به عمل‌گرایی و نتیجه‌محوری است.

🔻 غفلت از نتیجه‌محوری
یکی از آفات جدی سازمان‌ها و نهادهای کلان و بالادستی که اگر مراقب نباشند گرفتار آن خواهند شد، تمرکز بر اقدامات خرد و کلان و غفلت از نتیجه‌محوری است. تا جایی که در گزارش‌های سالیانه و دوره‌ای، شاهد اقدامات بسیار زیاد و کلان هستیم، در صورتیکه همه این اقدامات وقتی ارزشمند است که نتایج کلانی که روز اول، این اقدامات برای آنها طراحی شد، حاصل شود.

🔻 غفلت از عمل‌گرایی
فراموشی عمل‌گرایی نیز از آن دسته از گرفتاری‌هایی است که برای هر سازمان و نهادی ممکن است پیش بیاید؛ مخصوصا وقتی مسؤولین سابق، اقدامات لازم را برای تنظیم اسناد جامع چشم‌انداز و حرکت پنج ساله و ... انجام نداده باشند، یا به نتیجه نرسیده باشند. اینجاست که مسؤولین بالادستی باید مراقب باشند تمام همت سازمان را معطوف به سندنویسی نکنند. چراکه ممکن است یک یا دو دوره مدیریتی (۴ تا ۸ سال) بگذرد و اکثر انرژی سازمان برای سندنویسی صرف شده باشد؛ در حالیکه برخی امورات بسیار مهم و معضلات حوزه و روحانیت آن‌قدر بزرگ و #بدیهی است که در عرض سندنویسی باید برای حل آنها چاره‌اندیشی و حرکت جدی می‌شد.

❎ مسائل مهم امروز حوزه
امروز با توجه به کاهش جدی ورودی حوزه، برخی ریزش‌ها، برخی تردیدها و لغزش‌های انگیزشی، معیشت بلاتکلیف طلاب، عدم اقدام جدی و لازم شورای عالی برای احیای موقوفات حوزه و ده‌ها مسأله ریز و درشت حوزه، همگی مسائلی هستند که نیاز به عمل‌گرایی فوری شورای عالی و مرکز مدیریت دارد؛ حتی تشکیل جلسات فوق‌العاده را می‌طلبد؛ نه صرفا اکتفا به جلسات هفتگی.

❎ توجه ویژه به نتیجه‌محوری
بررسی و بازبینی نتایج مصوبات و اقدامات گذشته و همچنین آسیب‌شناسی تحرک حوزه طی سی سال گذشته نیز همانطور که حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند، در صحن شورای عالی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
مخصوصا نظام آموزشی دانشگاهی‌شده و عقبگرد حوزه طی چند دهه اخیر، اشتباه بزرگ تعریف مدارج علمی حوزه ذیل مدارج و مدارک دانشگاهی، حوزه‌ای که خروجی‌اش دیگر مجتهد نیست و صرفا حجت‌الاسلام معادل دکتر تحویل جامعه می‌دهد، عدم کلان‌نگری در پذیرش، تربیت و بهره‌وری از طلاب و ده‌ها مورد دیگر که ان‌شاءالله شورای عالی، تحولی بنیادین در نوع حرکت خود ایجاد کند و نواقص گذشته را بتوانند به بهترین نحو جبران کنند.

🔺 نگارنده نیز به نوبه خود، از همه اقدامات و تلاش‌های خیرخواهانه و خالصانه شورای عالی تقدیر و تشکر می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">