مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

لزوم آسیب شناسی تبلیغ فاطمیه

دوشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۰۹:۱۷ ب.ظ

🖋 علی مهدوی

🔸 در شرایطی که آتش اغتشاشات به تازگی فروکش کرده بود و فاطمیه دوم در حال فرارسیدن بود، آیت الله اعرافی ابتکاری به خرج دادند و حوزه‌های علمیه را در فاطمیه دوم، به مدت یک هفته تعطیل کردند تا طلاب حوزه‌های علمیه بتوانند از فرصت تعطیلات استفاده کرده و به سراسر کشور اسلامی اعزام شوند و پاسخگوی عطش مردم نسبت به معارف و شبهات دینی و بصیرتی باشند.

✅ این ابتکار فوق‌العاده درخور تقدیر و تشکر است؛ و امید است این اقدام باز هم در طول سال تکرار شود و حوزه‌های علمیه بتوانند در ایام مناسبتی مختلف (علاوه بر محرم و ماه رمضان) به وظیفه تبلیغی و #جهاد_تبیین خود عمل کنند.

♨️ اما آنچه موجب تقویت و استمرار اقدامات مبارک است، #آسیب_شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف آنهاست؛ تا بتوان دست به اصلاح و تقویت زد.

⁉️ در این باره چند سؤال مطرح است:

1 از بین هزاران طلبه‌ی موجود در قم، چه تعداد (چند درصد) به تبلیغ اعزام شدند؟

اگر آمارها نشان می‌دهد اکثریت طلاب رغبتی نشان ندادند، علل و عوامل آن چیست؟

چگونه می‌توان در آینده، ظرفیت حداکثری طلاب را فعال کرد و به صحنه آورد؟

2  چرا همه‌ی کارها را (تقریبا صفر تا صد) مرکز مدیریت بر دوش گرفت؟

وقتی برای اعزام مبلغ، دو نهاد تبلیغی (دفتر و سازمان تبلیغات) وجود دارند، چرا #معاونت_تبلیغ باید وارد این عرصه (اعزام‌های کوتاه‌مدت) شود؟

با توجه به اینکه معاونت تبلیغ به اندازه‌ی دو نهاد تبلیغی نامبرده، عِده و عُده و تجربه جهت اعزام‌های اینچنینی نداشت و در عمل هم دیدیم تبلیغات برای جذب و اعزام طلاب از سوی معاونت تبلیغ بسیار حداقلی و ناامیدکننده بود! امید است در آینده، مرکز مدیریت بتواند با دیگر نهادهای حوزوی، هماهنگ و با طراحی از پیش انجام شده حرکت کنند تا بدون ورود در شئون دیگر نهادهای تبلیغی، بهترین اقدامات اثرگذار اجتماعی را رقم بزنند.

3 آیا ساختارهای مرکز مدیریت در اجرای مأموریت‌های اینچنینی بیش از حد کند و کم‌تحرک نیستند؟ چگونه باید این آسیب‌ها را برطرف کرد؟

4 برای مبلغینی که نیاز به محتوا و هدایت فکری دارند، آیا نباید از قبل، بسته‌های محتوایی و ایده‌های مختلف، آماده و ارائه شود؟

🔺 این سؤالات و سؤالات بسیار دیگر، مطالب مهمی هستند که پاسخ دقیق به آنها، حرکت تبلیغی حوزه‌های علمیه در آینده را تقویت و تضمین خواهند کرد. 

❇️ به دلسوزی و اقدامات مؤثر مسؤولین امیدواریم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">