مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

📝 لزوم تعیین محتوای آموزشی بر اساس استعداد طلاب

🖋 علی مهدوی


🔸 یکی از مهمترین نکاتی که در سلسله دیدارهای اخیر شورای عالی با مراجع معظم، به اعضای شورا توصیه شده است، لزوم برنامه‌ریزی آموزشی برای طلاب، مطابق استعدادشان است.
بدیهی است وقتی در بهترین حالت، فقط ده درصد از موجودی حوزه های علمیه، توان و استعداد و علاقه‌ی نیل به اجتهاد را دارد، عقل حکم می‌کند، نباید با یک برنامه آموزشی واحد حوزه را اداره کرد.

♨️ طی سی سال گذشته نیز رهبری به این مهم اشاره داشته‌اند که در برنامه‌ریزی آموزشی، نیازهای مختلف جامعه به حوزه (اعم از اجتهاد و فقاهت، امامت جمعه، قضاوت، تبلیغ و خطابه و ...) و همچنین استعداد و توان‌مندی طلاب باید در نظر گرفته شود.

🔹 اما مع الاسف، عدم اهتمام به مهم‌ترین نکته در تنظیم برنامه آموزشی، همواره موجب سرخوردگی و ناامیدی بخش قابل توجهی از بدنه حوزه های علمیه شده است و در نتیجه #بازدهی_حوزه را به حداقل ممکن رسانده است.

❓اما سؤال اساسی اینجاست: براستی چرا با وجود تأکیدات فراوان امام حوزه و همچنین مراجع معظم تقلید، همچنان اراده‌ی مصممی برای تحول بنیادین در برنامه آموزشی حوزه ها دیده نمی‌شود؟!

✅ شاید مهمترین نکته در پاسخ به این سؤال، مطلبی است که امام خامنه‌ای در سال ۱۳۸۶ فرمودند:

«کِی می‌تواند شورای عالی این کار [تحول] را انجام بدهد؟ وقتی که افراد محترم شورای عالی برای این کار فرصت کافی بگذارند؛ متفرغ باشند؛ یعنی عضویت در شورای عالی حوزه یک شأنی در کنار شئون اصلی به عنوان شأن فرعی نباشد. خوب شما ببینید یک دانشگاه مدیریتش، یا فرض کنید که دستگاه سیاستگذارش چه جوری عمل می‌کنند؟ حوزه‌ی علمیه‌ی به این عظمت - حالا چه حوزه‌ی قم، چه حوزه‌ی مشهد، چه حوزه‌ی اصفهان – نمی‌تواند به صورت حاشیه‌ای اداره بشود. باید وقت بگذارند.»

❇️ امیدواریم بیانات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، صرفا به آرشیو دیدارهای شورای عالی با مراجع منتقل نشود و اعضای محترم آن شورا که از بزرگان و افتخارات حوزه های علمیه هستند، سعی بلیغ خود را در جهت تحقق این مسأله مهم مصروف دارند.

🔺 امروز بدنه حوزه، بیش از هر زمان دیگری نیاز به شنیدن خبرهای امیدوارکننده از سوی شورای عالی دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">