مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

💠 امام خمینی قدس سره

🔢 بخش نخست


🔸 از وقتی که رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور‏‎ ‎‏می‌فهمیدم که هر چیزی که برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر‏‎ ‎‏می‌شد. آن روز #روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود،‏‎ ‎‏لذا، شدیدترین حملات به آن می‌شد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به‏‎ ‎‏آن حمله می‌کردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به‏‎ ‎‏روی آنان گشودند و در حوزه‌ها و شهرها، به قدری آنان را در فشار‏‎ ‎‏قرار دادند که ما از صبح تا به شام در باغها زندگی می‌کردیم. با عاشورا‏‎ ‎‏و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛ چون می‌دانستند این‏‎ ‎‏پایگاهی است برای رسوایی حکومتها.
📅 ۲۹ مهر ۶۰


🔹 یکی قدرت اسلام را که از آن می‌ترسیدند. یکی قدرت خدمۀ اسلام را‏‎ ‎‏که عبارت از روحانیون، اینها را می‌خواستند بگیرند و شدت هم‏‎ ‎‏کردند و گرفتند.
در زمان رضاشاه سرکوبی کردند سخت، به حیث که‏‎ ‎خود مردم هم بر ضد روحانیت، طبقات زیادی از آنها بر‏‎ ‎‏ضد روحانیت، حرف زدند و گفتند و شنیدند و بعد که دیدند با زور‏‎ ‎‏مشکل است بعد با حیله وارد شدند. با حیله و با تبلیغات سوء و با‏‎ ‎‏این طور چیزها وارد شدند.
📅 ۱۲ شهریور ۵۸‏


♨️ می‌دیدند که مجالس، مجالسی که در ایران ‏‎ ‎‏تشکیل می‌شد، مجالس وعظ و خطابه، مجالس روضه، احتمال داشت ‏‎ ‎‏که برای اینها ضرر داشته باشد، جلوی آن را گرفتند.
یکوقت دیدیم ‏‎‎‏که در تمام ایران دیگر مجلس روضه ای نبود.
مجالس را بکلی از بین بردند. ‎‏مساجد و ائمۀ مساجد و مراجع و هر چه بود، اینها از بین بردند. یعنی ‎‏نگذاشتند دیگر این قوۀ فعاله قوه داشته باشد.
مع الأسف آن روز ملت ‏‎را هم جوری بار آوردند، تبلیغاتشان طوری در ملت تأثیر کرد، که ‏‎ ‎‏ملت هم بسیاری از آنها ـ البته نه همه ـ بسیاری از قشرهای ملت هم ‏‎ ‎‏مخالف شدند با روحانیت.
📅 ۲۹ اردیبهشت ۵۸

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۱۱/۰۵
  • ۴۴۳ نمایش
  • صادقی

انقلاب

دینداری مردم

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">