مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

خطر تبدیل فرصت به تهدید

چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴ ق.ظ

📝 واکاوی ورود طلاب مبتدی به فضای مجازی 

🖋 هادی چیت ساز

🔻 آیا طلاب مبتدی هم باید وارد تبلیغ در فضای مجازی شوند؟ این سؤال مختص فضای مجازی نیست بلکه با نگاه عام‌تر باید پرسید طلاب از چه زمانی پا به عرصه تبلیغ بگذارند؟

✅ جواب واضح است؛ طلبه وقتی باید وارد فضای تبلیغ شود که «از لحاظ اطلاعات عمومی طلبگی و غیرطلبگی، مهارتهای لازم فردی، تخصص در یک یا چند رشته حوزوی و پختگی لازم اجتماعی» به حد مطلوب رسیده باشد. 

در غیر این صورت تبلیغ اثر عکس خواهد داشت. پس طلبه ابتدا باید سخت بکوشد تا شرایط لازم تبلیغی را فراهم کند. 

🔹 شاید بگویید بالأخره از جایی باید شروع کرد. یا طلبه مبتدی قرار نیست برای اساتید دانشگاه و نخبگان تبلیغ کند، بلکه ارتباط با نوجوانان مفید است و کم کم در این فضا رشد می‌کند. 

🔹 این مطلب درباره تبلیغ در غیر مجازستان درست و بلکه لازم است. طلبه از ابتدای دوران طلبگی آنچه از مطالب اعتقادی و فقهی می‌آموزد، باید به دیگران منتقل کند. اما تبلیغ در فضای مجازی توصیه نمی‌شود. 

🔹 چراکه تبلیغ در حلقه‌های صالحین یا هیئت محله مخاطب محدود و خاصی دارد که مبلغ فقط برای مخاطب خاص مطلب آماده می‌کند. اگر مطلبی را ندانست یا اشتباه گفت، نهایتا جواب مسئله را به بعد موکول می‌کند تا تحقیق بیشتری انجام دهد. 

اما فضای مجازی اینطور نیست. فضای مجازی، رسانه‌ای است که همه می‌توانند مطلب را ببیند و قضاوت کنند. فرصت بزرگ این فضا انتشار بدون محدودیت در مخاطب، زمان و مکان است؛ لکن همین فرصت برای طلبه‌ای که تخصص ندارد، تهدید بسیار بزرگ اولا برای خود مبلغ، و ثانیا تهدید برای کل حوزه و روحانیت است چون کسی عَلَم تبلیغ را برداشته که هنوز آمادگی لازم را نداشته و از سویی قضاوت مردم را به دنبال دارد که اعتبار همه روحانیت را پای یک نفر بنویسند. 

به ویژه اینکه روحانیت زیر ذره‌بین است و عده‌ای دنبال اشکالات این صنف هستند تا از کاه، کوه بسازند.

🔹 افزون بر این، مجازستان فضای رقابتی است و کسانی می‌توانند رقابت کنند که قوی باشند وگرنه خودبه خود حذف خواهند شد. در مجازستان باید در اوج شروع کرد و سخت‌تر آنکه در اوج ماند.

طلبه مبتدی با تولید محتوای ضعیف، کم کم سرخورده و خسته می‌شود. 

🔹 طلبه مبتدی در مجازستان مثل میوه نارس است؛ خودش نشاط و طراوت دارد، اما برای مخاطب دلزدگی می‌آورد. بدتر اینکه برخی تلخی یک میوه نارس را به پای کل سبد روحانیت می‌نویسند. 

تبلیغ نیاز به بلوغ لازم دارد وگرنه به مبلغ و مردم آسیب می‌زند. در یک کلمه، اگر طلبه‌ای خودش را زودتر از وقت مناسب بهره‌برداری کند، در حق خودش و حوزه جفا کرده است. 

🔹 نمی‌گویم تا زمان اجتهاد و ملاشدن صبر کنید، می‌گویم فاصله لوازم ورود به تبلیغ و تبیین مجازی با لوازم تبلیغ غیر مجازی زیاد است و تا حداقل‌های لازم را کسب نکرده‌اید، عجله نکنید و وارد نشوید. 

مجاهدی که آموزشهای لازم را ندیده، با تمام نیتهای خوبش، اگر به خط مقدم برود در اولین فرصت تلف خواهد شد. مدیران و اساتید مدارس نیز وظیفه سنگینی در این موضوع دارند که شور طلاب را کنترل کنند تا وقت مناسبش برسد. 

📌 پ.ن: 

ملاک مبتدی یا غیرمبتدی بودن، شماره پایه و سطح نیست، بلکه داشتن شرایطی است که در جای خود باید مفصل بحث شوند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱/۰۵/۱۹
  • ۳۱۹ نمایش
  • صادقی

جهاد تبیین

حوزه و جهاد تبیین

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">