مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

حفظ احترام و وقار مراجع معظم و روحانیت

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۸ ب.ظ

🌀 برکات انقلاب برای حوزه‌های علمیه

🔸 دوره مرجعیت حضرت آیت الله العظمی خویی (قدس سره) در عراق با تسلط حزب بعث بر این کشور همراه بود. در این دوره و حتی پیش از آن یعنی از زمان نخست وزیری عبدالکریم قاسم (سرتیپ ناسیونالیست ارتش عراق که در کودتای ۴ جولای به‌عنوان نخست وزیر بر دولت عراق مسلط شد) و کودتاهای پس از آن، علمای شیعه شرایط سختی داشتند.

🔹 در دوره صدام نیز آیت الله حکیم و آیت الله خویی از سوی حزب بعث با سختگیری‌ها و محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بودند.

🔹 در جنگ تحمیلی، صدام تمام تلاش خود را به‌کار بسته بود تا حمایت علمای شیعه از جمله آیت الله خویی را جلب کند، از این رو صدام سمیناری در نجف برگزار کرد تا علما را به‌نفع خود وارد جنگ سازد.

✅ رایزنی‌های بسیاری صورت گرفت تا آیت الله خویی به این سمینار برود، اما او نرفت. 

♨️ چند روز پس از برگزاری آن سمینار برخی از اطرافیان و اعضای بیت آیت الله خویی دستگیر و زندانی شدند که تعدادی از آنان بعدها به شهادت رسیدند.

 پس از سقوط صدام و با کشف گورهای دسته‌جمعی در عراق، پیکرهای برخی از اطرافیان آیت الله خویی که به‌قتل رسیده بودند میان گورهای دسته‌جمعی پیدا شدند.

🔺 آیت الله خویی در نهایت پس از شکست انتفاضه شعبانیه، حصر خانگی شد و به‌دلیل حمایت مستقیم از انتفاضه توسط حزب بعث دستگیر و به بغداد تبعید شد.

🔻 وی سرانجام در ۱۷ مرداد سال ۷۱ به‌دلیل بیماری قلبی در کوفه درگذشت و در مسجد خضراء صحن حرم امام علی(علیه‌السلام) دفن شد.

b2n.ir/Khoie

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">