مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

برخی از جلوه های عمق دینداری مردم پس از انقلاب

دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۱۳ ب.ظ

#یادداشت_مهمان

🖋 سید یونس فاطمی

🔢 بخش نخست


🔸 تمام چالش‌ها، رفتارها و کنشگری فردی و اجتماعی ریز و درشت امروز ما متأثر از #انقلاب_اسلامی است.
دنیا بعد از همه آن شور و جنبش و تک انقلابِ آگاهانه‌ی متشکل از همه صنوف مردم، مسیرش دگرگون و سیاست‌هایش تغییر کرد حتی بلوک شرق را در مبارزه با ایران، با بلوک غرب متحد ساخت.

🔹 بی‌شک دین و مناسک مذهبی هم در سطح بالایی تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ چنانچه ریشه این انقلاب هم دینی بود.
سیاست‌های دین‌زدایی طاغوت، هدایت‌های اسلام‌شناس بزرگ خمینی کبیر و دیگر زمینه‌های انقلاب، جرقه‌های یک حرکت تمدنی را زد تا مردم برای آرمان‌ها و ارزش‌های دینی قیام کنند.

❓حال، چهل و اندی سال گذشته است و می‌خواهیم بدانیم چه شد؟
آیا دین در متن زندگی‌ها ظهور و بروز پیدا کرد؟
آیا با گذشت زمان و تغییر زمانه و آمدن نسل جدید، مردم پایبند به انقلاب دینی هستند؟ یا اینکه دینداری مردم کاهش پیدا کرده است؟!

✅ بد نیست برخی مؤلفه‌های آماری که نمودی از دینداری مردم هستند را بررسی کنیم؛
به عنوان نمونه:


1⃣ زیارت
آمارهای سال ۹۶ نشان می‌دهند که سالانه ۳٠ میلیون نفر زائر حرم مطهر امام رضا(ع)، ۲٠ میلیون نفر زائر مسجد مقدس جمکران یا ۱٠ میلیون نفر زیارت‌کننده حضرت معصومه سلام الله علیها هستند و در مجموع ۴۵ میلیون زائر به بقاع متبرکه و اماکن مذهبی داشته‌ا‌یم.

از این زیارت‌ها و حضور جمعی مؤمنانه نباید ساده عبور کرد. دینداری مردم و زیست معنویمان بسته به آن است.
🔻 حاتم قادری (مبلّغ بی‌دینی) در سمینار «ایران و تجربه مدرنیته» می‌گوید: «ما دچار پارادوکس هستیم. از سویی می‌خواهیم عناصر دینی را حفظ کنیم و از سوی دیگر می‌خواهیم مدرن شویم. نمی‌شود که به دنبال مدرنیته باشیم و در عین حال فقط در یک روز سه میلیون نفر از مردم کشورمان به امامزاده‌ها و جمکران بروند!»
روشن است که زیارت یکی از مظاهر دینداری و عمق اعتقادی جامعه ماست.


2⃣ پرداخت زکات
حتما داستان ثعلبه انصاری فقیر را که بواسطه‌ی دعای پیامبر صلوات الله علیه ثروتمند شد را شنیده‌اید. از پرداخت حقوق واجب و زکات مال به مأموران پیامبر امتناع کرد و فوراً آیه نازل شد:
«بعضی از آنان با خداوند پیمان بستند، اگر خدا از کرم خود به ما مالی عنایت کند، حتماً #زکات داده، از نیکوکاران خواهیم شد، ولی همین که از لطف خویش به ایشان عطا کرد، بخل ورزیدند و از دین خارج شدند. برای این پیمان‌شکنی و دروغ‌گویی، نفاق در دل آنان تا روز قیامت جایگزین شد» (توبه/۷۵-۷۷)

ثعلبه أقلاً با امتناع از پرداخت زکات، دینداری‌اش را خیلی کاهش داد. این یعنی در مقابل هرچه پرداخت‌های واجب مالی زیاد شوند ایمان در جامعه بیشتر می‌شود.

نمونه‌ای از آمار پرداخت زکات:
❇️ در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونا و اوضاع بد اقتصادی، پرداخت زکات نسبت به سال قبل، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت و به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید! (تازه این فقط آمار رسمی پرداخت زکات است.)

❇️ پرداخت بیش از ۳٠٠ میلیارد تومان زکات فطره در سال ۹۵


3⃣ گسترش وسیع فرهنگ انفاق و نیکوکاری

❇️ کمک ۲٠٠٠ میلیارد تومانی مردم به مجالس محرم

❇️ حضور پرشور مردمی در جشن عاطفه‌ها و جمع آوری ۴۶ میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان در شهریور سال ۱۳۹۸ و افزایش ۴۱ درصدی آن نسبت به سال قبل

❇️ ثبت بیش از ۶۸٠٠ موقوفه علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح کشور و رشد ۱٠ برابری وقف و سهم ۲۵ درصدیِ وقف در حوزه درمان

❇️ حضور ۶٠ هزار مهندس جهادگر برای سازندگی مناطق سیل زده در سال ۱۳۹۸

❇️ و از رسیدنِ ۴٠ گروه #جهادی در سال ۷۹ به ۱۲ هزار گروه جهادی درسال ۹۸ یا انتظار ۲۲٠٠ گروه جهادی در صف خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان، همه نشان می‌دهند که مردم متدین‌تر از قبل هستند و بیشتر از قبل شاهد دینداری مردم هستیم.

📌 ادامه دارد...

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۱۱/۱۱
  • ۴۵۲ نمایش
  • صادقی

انقلاب

دینداری مردم

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">