مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

#یادداشت_مهمان

📝 نفی و کفر به طاغوت، رویِ دیگر دینداری مردم

🖋 سید یونس فاطمی


🔸 به راستی مهمترین میزان بر دینداری یک جامعه، ضدیت آنها با طواغیت و مستکبران و دست و پنجه نرم کردنشان با قلدران ستمگر است.
توحید یک روی سکه‌اش، نفی بندگی و عدم اطاعت از سیستم غیر توحیدی و نپذیرفتن ولایت طواغیت است. این می‌شود عبودیت که همانا فلسفه بعثت انبیا همین بوده است.

❇️ «ولَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»
ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ملتی، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻨﺪگی ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﺩﻭﺭی ﻛﻨﻴﺪ.»(نحل/۳۶)

🔹 شهید مطهری کفر به طاغوت (یکفر بالطاغوت) را #کفر_مقدس می‌نامید و در ادامه این کافرشدن هم زمینه تمسک به عروة الوثقی ذکر شده است.

♨️ اینکه چرا طرد طاغوتها و خدا نمایان، اصلی‌ترین ملاک قوت و ضعف دینداری می‌شود به دلیل شدتِ اثری است که بر سرنوشت انسان‌ها می‌گذارد.

❇️ آیه ۴۱ سوره قصص از ائمه‌ای می‌گوید که یَدْعُونَ اِلی النّار هستند و آیه ۲۸ سوره ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل کردند و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می‌دهد.

✅ رهبر انقلاب مستند به همین آیه، نظام‌های اجتماعی را به مثابه «تورهای بزرگ نامرئی ماهیگیری» می‌داند که مردمش را به سمت بهشت یا جهنم می‌کشاند.

🔺 پس انقلاب و سقوط شاهنشاهی و برپایی نظام جمهوری اسلامی نفی طاغوت و مبارزه با #شیطان_بزرگ (همان کشاننده‌ی به سمت جهنم) بود که بارزترین شکل توحید و سنجش مهم دینداری است.

📌 ادامه دارد...

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۱۱/۱۱
  • ۴۴۴ نمایش
  • صادقی

انقلاب

دینداری مردم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">