مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

آیت الله اعرافی و چالش دو سال پیش رو

سه شنبه, ۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳ ب.ظ

🖋 علی مهدوی 

🔸 آیت الله اعرافی برای دو سال دیگر در مدیریت حوزه‌های علمیه ابقا شدند. این یعنی با سررسید مدیریت ایشان در دو سال دیگر، آیت الله اعرافی برای هشت سال مسؤولیت سنگین مدیریت حوزه‌ها را برعهده گرفته‌اند.

طبیعتا هشت سال فرصت کمی نیست؛ اما با توجه به اینکه مشخص نیست ایشان پس از این دوره، آیا مدیر باقی خواهند ماند یا خیر، چند نکته شایان ذکر است:

1⃣ اولا؛ لازم است هرچه زودتر سعی کنند تأثیرات ملموس مدیریت خود را برای بدنه حوزه‌های علمیه که همان طلاب و اساتید باشند عینی‌تر کنند. گرچه کارهایی انجام گرفته است؛ اما این زیبنده نیست که درباره یک مدیر، مدام گفته شود عمر مدیریتی وی صرف سندنویسی شد و خیلی از اسناد به اجرا نرسیدند! 

طبعا هیچ تضمینی نیست که مدیر بعدی هم به اسناد مدیریتی ایشان پایبند باشد!

2⃣ ثانیا؛ ظاهراً کثرت مشغله آیت الله اعرافی و پرداختن به امور مختلف و گسترده باعث شده بسیاری از امور را از طریق واگذاری به افراد و مجامع مختلف پیگیری کنند و جلو ببرند که طبعا راه دیگری هم ندارد؛ اما امیدواریم ایشان در مورد مدیریت استان قم تجدید نظر کنند و مسائل استان قم را رأسا دنبال کنند. 

♨️ نحوه انتصابات مدیران و مسؤولین قم، کارنامه عملکرد آنها، پاسخگویی ایشان مخصوصا طی دو سال گذشته و همچنین سوابق ابهام‌برانگیز برخی، از قوت لازم و آنچه در شأن پایتخت حوزه‌های علمیه سراسر کشور است برخوردار نیست. 

🔻 این زیبنده قم نیست که حتی در مسائل پیش‌افتاده‌ای همچون تأمین تغذیه و خوابگاه و برگزاری امتحانات شهریور و زمانبندی‌های ساده، فریاد مطالبات طلاب بلند است و سامان لازم برقرار نیست. 

❗️ما اگر نتوانیم در مدیریت استان قم، یک مدیریت تراز ارائه کنیم در کجای حوزه‌های علمیه می‌خواهیم ادعای مدیریت تمدنی داشته باشیم؟!

❇️ از گذشته هم قوت مدیریت قم توسط آیات حائری یزدی، مراجع ثلاث و آیت الله بروجردی (رحمهم الله) باعث ایجاد جاذبه در سراسر کشور می‌شد. لذا اهمیت قم، به عنوان قلب حوزه‌های علمیه جهان تشیع قابل انکار نیست.

✅ این پیشنهاد گزافی نیست که آیت الله اعرافی تمرکز خود را بر مدیریت قم قرار دهند؛ تا هم از جهت انتصابات هم برنامه‌های مختلف، استان قم به مطلوبیت و تراز برسد؛ آنگاه فضل و برتری این استان به دیگر استان‌ها نیز سرریز خواهد کرد و از هر جهت الگو بودن آن محرز خواهد شد.

💠 «به هر حال قم آن سرچشمه‌ی اصلی است و حوزه‌ی قم آن پشتوانه‌ی معنوی است برای این حرکتی که دنیا را تغییر داد، دنیا را تکان داد و همچنان این حرکت ادامه دارد و هنوز در آغاز راهیم.» (آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">